De hypotheekrenteaftrek is een stimuleringsmaatregel welke de regering heeft ingevoerd om het eigenwoningbezit en daarmee de onafhankelijkheid van de Nederlander te beïnvloeden. Hoewel de hypotheekrenteaftrek door de jaren heen steeds verder is ingeperkt, bestaat deze nog steeds en wordt deze in veel huishoudens met veel gejuich ontvangen. Zeker nu er steeds meer wijzigingen in de hypotheekvormen en hypotheekvoorwaarden naar voren komen.
Omdat de hypotheekrenteaftrek volledig gekoppeld is aan de Wet IB 2001 is de belastingdienst belast met de controle en uitvoering van deze fiscale maatregel.
Niet iedereen kan zomaar hypotheekrenteaftrek aanvragen. Om in aanmerking te komen voor deze aftrek moet men een inkomen verdienen en over dit inkomen moet inkomstenbelasting en loonheffing zijn afgedragen. Is dit niet het geval, dan bestaat er geen recht op hypotheekrenteaftrek. Alleen de belastingplichtige die belasting heeft betaald kan hier een aftrek op krijgen.
In de meeste gevallen is het verstandig de aanvraag van de hypotheekrenteaftrek samen met een financieel adviseur te doen. Deze adviseur heeft hoogstwaarschijnlijk vaker met dit bijltje gehakt en weet hoe de aanvraag in zijn werk gaat.
Bent u ondernemer? Dan kunt u de aanvraag het beste overlaten aan uw boekhouder of accountant. Vanuit hun deskundigheid en ervaring weten zij exact wat ze moeten doen. Ook kan het zijn dat er voorafgaand aan de goedkeuring van uw aanvraag contact met de belastingdienst moet worden opgenomen. Dit is altijd makkelijker wanneer iemand die weet hoe de vork in de steel zit het gesprek voert. Zo kunnen onduidelijkheden en misverstanden worden vermeden.
Wilt u het toch zelf doen? Dan kan dat. Op de website van de belastingdienst kunt u een formulier aanvragen waarmee u de voorlopige teruggaaf in kunt dienen. Denk erom dat een foutje snel gemaakt is, maar hard wordt afgestraft. Loop de aanvraag dus enkele malen extra na.