Een hypotheek aanvragen, wat heeft u nodig?

Voordat u een hypotheek gaat aanvragen, zult u een aantal documenten nodig hebben. Deze documenten zijn nodig om de hypotheekaanvraag officieel te maken. Indien u akkoord gaat met de gestelde eisen en wanneer de stukken compleet zijn, zal er nog een “finaal akkoord” volgen. De volgende gegevens heeft u nodig wanneer u een hypotheek wilt afsluiten:

 

  • Legitimatiebewijs
  • Werkgeversverklaring of intentieverklaring
  • Gezondheidsverklaring
  • Taxatierapport
  • Bouwkundig onderzoek

 

Een werkgeversverklaring is een document wat aangeeft dat uw werkgever de intentie heeft om u lang in dienst te houden. Dit is voor een hypotheekverstrekker een extra zekerheid dat de hypotheek terugbetaalt wordt. Indien u geen vast contract heeft voor onbepaalde tijd, dan kan een intentieverklaring helpen. Hiermee geeft uw werkgever ook aan om de intentie te hebben het vaste contract om te zetten in contract voor onbepaalde tijd.

 

Een ander document wat vaak gevraagd wordt is een gezondheidsverklaring. Indien u een levensverzekering aan uw hypotheek koppelt, dan zal er vaak een overlijdensverzekering inbegrepen bij zitten. Wanneer u bijvoorbeeld chronisch ziek bent, kan dat een reden zijn voor de hypotheekverstrekker om u geen hypotheek te verstrekken.