Heb ik een werkgeversverklaring nodig bij mijn hypotheek?

De werkgeversverklaring bij een hypotheek is een document waarin de werkgever kan aangeven onder welke voorwaarden en tegen welke beloning een werknemer werkzaam is. Dit document is een aanvulling op de salarisstrook, de arbeidsovereenkomst en bankafschriften die de salarisstorting aantonen.

De werkgeversverklaring bij een hypotheek kan worden ingevuld door medewerkers van de afdeling personeelszaken of de directie. Op de werkgeversverklaring moet altijd de contactinformatie van de tekenbevoegde vermeld staan zodat de geldverstrekker contact kan opnemen om een en ander te verifiƫren.

 

 

Hypotheek aanvragen

Een hypotheek aanvragen kan door het maken van een afspraak met een hypotheekadviseur. Een hypotheekadviseur werkt voor een bank of tussenpersoon. Zowel bij het aanvragen van een hypotheek bij een bank als bij een tussenpersoon moeten een aantal voorbehouden voor financiering worden aangetoond. Een van deze voorbehouden is de werkgeversverklaring bij de hypotheek. De werkgeversverklaring is een wezenlijk onderdeel in het traject van goedkeuring van de uiteindelijke hypotheek. Hypotheek aanvragen zonder werkgeversverklaring kunnen niet verder in behandeling genomen worden.

 

 

NHG werkgeversverklaring

Er zijn verschillende soorten werkgeversverklaringen. Als alom gerespecteerd en geaccepteerd model is de NHG werkgeversverklaring. Dit model is voor hypotheken met en zonder Nationale Hypotheek Garantie. De NHG werkgeversverklaring is opgezet door deskundigen uit de hypotheek markt die samen met geldverstrekkers hebben bepaald welke gegevens noodzakelijk zijn voor het in behandeling nemen van de hypotheek aanvraag.

 

De NHG werkgeversverklaring kan worden gebruikt voor de aanvraag van een hypotheek maar ook voor de aanvraag van een krediet of lening. De geldverstrekker zal zelf aangeven welke gegevens naast de werkgeversverklaring nodig zijn.